Maak je eigen plan van aanpak!

plan van aanpak scriptie

 

Het schrijven van je scriptie zal succesvoller gaan wanneer je een plan van aanpak hanteert! Een goed gestructureerd plan van aanpak zal er voor zorgen dat je voor minder verrassingen komt te staan en het zal tevens inzicht geven in jouw manier van werken voor derden (lees: je scriptiebegeleider).

Veelal behoort een plan van aanpak tot de vereisten van het schrijven van een scriptie. Maar hoe maak je nu een goed plan van aanpak? Hoe begin je met een plan van aanpak? En wat staat er precies in een plan van aanpak?

Waarom een plan van aanpak?

Je behoudt met een plan van aanpak zicht op de zaak. Het lijkt voor jou wellicht op het eerste gezicht enigszins overdreven om een plan van aanpak te schrijven voor je scriptie. Je moet immers al zoveel schrijven! Maar wanneer je je schrijfproces goed wilt structureren (en dit is nodig bij een groot project als het schrijven van een scriptie), dan zul je niet om een plan van aanpak heen kunnen.

Hoe ver je jezelf ook verliest in een bepaald onderdeel van je onderzoek, een plan van aanpak zal je altijd op de juist koers houden. En als je kijkt naar de totale tijd die je in het schrijven van een scriptie steekt (ongeveer 4 maanden) dan is de investering in je plan van aanpak natuurlijk peanuts.

Hoe te beginnen met een plan van aanpak?

Een plan van aanpak kun je het beste beginnen door een brainstormsessie te starten. Schrijf zo snel mogelijk zo veel mogelijk woorden op die jij associeert met je onderwerp en het doel dat je voor ogen hebt. Deze lijst met steekwoorden zal je helpen in het vervolg van jouw plan van aanpak.

Mindmap PVA

Wat staat er in een plan van aanpak?

Iedereen maakt in principe zijn eigen plan van aanpak. Toch zijn er zaken die niet in je plan van aanpak mogen ontbreken.

Zo zul je een duidelijk doel voor ogen moeten hebben. Wees duidelijk en concreet met je doelstellingen en maak duidelijk voor jezelf wat je met je onderzoek wilt bereiken. Verder moet je een tijdsplanning opnemen in je plan van aanpak.

Wees je er van bewust dat het inplannen en afnemen van interviews in de meeste gevallen meer tijd kost dan je zelf ingepland had. Zorg er daarom voor dat je in de tijdsplanning een reserve inbouwt na de tijdsperiode die je had ingepland voor je interviews. Zorg er voor dat je in je plan van aanpak de contactmomenten met je begeleider(s) inplant.

Begeleiders houden bij het beoordelen van de scriptie rekening met de mate van zelfstandigheid. Hier kun je in je plan van aanpak rekening mee houden, door de contactmomenten in te plannen en hierdoor inzicht te krijgen in de totale tijd die je van je begeleider vraagt. Overleg met je begeleider of de ingeplande contactmomenten conform de richtlijnen zijn.

Naast de tijdplanning, dien je in je plan van aanpak duidelijk naar voren te laten komen hoe je bepaalde zaken zult uitvoeren. Een korte, doch duidelijke omschrijving van je werkwijze hoort hierdoor zeker in je plan van aanpak thuis.

Tot slot moet er in je plan van aanpak een actieplan bevatten.

Concreet komt het er dus op neer dat de volgende onderdelen in een plan van aanpak thuis horen:

  • Doel van scriptie
  • Te gebruiken literatuur
  • Contact met begeleiders
  • Op welke wijze ga je onderzoek doen?
  • Tijdsplanning
  • Achtergrond
  • Actieplan

Met het actie plan bewaak en controleer je op de juiste wijze de voortgang van je schrijfproces. Het is een belangrijk onderdeel van je plan van aanpak. Bouw voor jezelf in dit actieplan bepaalde controlepunten (momenten waarop je kort voor jezelf een evaluatie maakt of je nog op het juiste spoor zit), maak deze punten meetbaar en wees streng voor jezelf op nakoming van je oorspronkelijke doelen.

Zorg in je actieplan voor een goede verhouding tussen lange en korte termijn doelen.

TIP:

Wil je meteen een goede indruk maken op je begeleider? Zorg er dan voor dat er geen taalfouten in je plan van aanpak staan. Tevens is de structuur natuurlijk belangrijk. Er zijn speciale scriptie-experts die je hierbij kunnen helpen! Benieuwd? Lees dan eens ons artikel over het laten nakijken van je scriptie. Veel studenten maken hier gebruik van.

 

Categoriën:

Featured, Ondersteuning

3 Reacties op “Maak je eigen plan van aanpak!”

  1. Davy zegt:

    TOP PLAN VAN AANPAK, ZOU DIT ELK BEDRIJF AANRADEN WIE KAN ER NOU ZONDER DIT

  2. Pardo zegt:

    Projectgrenzen en randvoorwaarden

    Er is met de opdrachtgever en facilitair afgesproken voor de plaatsing van de netwerk kabels in andere lokalen dient dit als aanvraag naar afdeling facilitair verstuurd te worden en facilitair zal het afhandelen.

    En vraag je zelf af wie doet de levering van de bestelling jij of de opdrachtgever?

    Risico’s:

    De netwerk van het bedrijf kan uitvallen(modem defect of zo?) en daar kan jij niks aan doen dit soort dingen of als het niet goed word onderhouden kunnen er virussen opkomen

    Stroom kan uitvallen enzo.goed na denken wat kan er fout gaan zonder dat jij het kan voorspellen

    • Maks zegt:

      Er dient uiteraard wel gekeken te worden naar de mater waarin dit je onderzoek kan beïnvloeden. De door Pardo aangegeven risico’s zijn namelijk niet direct van invloed op je onderzoek over het algemeen. Wanneer je letterlijk elk risico in kaart brengt kan dit ten koste gaan van het belang van de grotere risico’s.

      Zorg ervoor dat je prioriteiten en eisen aan de risico’s stelt. Vanaf welk belang zijn ze relevant om op te nemen in mijn PVA? Welk risico kan het onderzoek ‘in gevaar’ brengen? Beantwoord dit voor jezelf en ga je niet helemaal rot zoeken om risico’s die uiteindelijk niet relevant zijn.

      Tip: doe dit samen met je opdrachtgever. Indien je het als bedrijf zijnde uitvoert en niet als student zijnde is het van belang om het in ieder geval met een andere persoon te bekijken. Iemand anders ziet het vaak anders dan jijzelf, wat voor verfrissende inzichten kan leiden.

Geef een reactie